Kaalulangetaja ja tervisliku toituja igapäevase menüü rikastamine taimetoiduga

Eesti elanike igapäevases menüüs on taimetoitu lubamatult vähe. Muidugi ei ole värske kohalik taimetoit meie kliimavöötmes aastaringselt kättesaadav, kuid see ei vabanda meie ebatervislikku toitumist – poelettidelt leiab rohkesti võõramaist köögi- ja puuvilja, mitmesugustest konservidest rääkimata. Lisaks need inimesed, kellel on oma aed, leiavad kindlasti üht-teist ka keldrist või sügavkülmikust. Anname mõned lihtsad mõtted, kuidas oma igapäevast menüüd meeldival viisil taimetoiduga rikastada.

HOMMIKUSÖÖGID

Varakevadine hommikusmuuti
½ banaani, ¼ apelsini, nõgese-, võilille- ja naadilehti (igaühte peotäis), mustsõstralehti ja -pungi, värskeid kuusekasve, külmutatud musti sõstraid, idandatud päevalille- ja nisuvõrseid, kõrvitsa- ja linaseemneid, allikavett. Blenderdada ning joo koheselt väikeste sõõmudega.

Täisterakaerahelbepuder kookospiimaga. Soovi korral lisad marju.

Rukkileib hummuse vm taimse pasteediga.

Aedviljakangid hummusesse kastetuna.

Hummuse valmistamine:
purk kikerherneid, 2 spl tahinit ehk seesamiseemnepastat, meelepärast köögivilja, sibulat ja küüslauku, sidrunimahla. Maitsestamiseks soola, pipart ja maitsetaimi. Blenderda.

Ülle Hõbemäe müsli
täisterakaerahelbed, kookosrasv, mesi, kookosõiesuhkur või muu tervislik magustaja, kuivatatud jõhvikad, rosinad (head on ka goijmarjad), kuivatatud banaanilaastud, hakitud mandlid.
Sulata kookosrasv pannil, sega hulka mesi. Sulanud meele lisa kaerahelbed. Sega mõõdukal kuumusel pidevalt, kuni kaerahelbed on mee ja kookosrasva seguga ühtlaselt kaetud ning läigivad. Kaerahelbed on valmis siis, kui jahune maitse on kadunud ning nad tunduvad kergelt röstituna. Kata ahjuplaat küpsetuspaberiga ning vala saadud mass ühtlaselt plaadile jahtuma. Jahtunult sega massi hulka endale meeldivas vahekorras ja koguses kuivatatud marju, hakitud mandleid ja banaanilaaste. Hoia segu klaaspurgis ning pimedas ja jahedas kohas. Soovi korral lisa segule kaneeli ja vanilli. Naudi taimse piima ning värskete marjadega.

Lisaks sobib enne hommikusööki imehästi Teazy salendav ja organismi puhastav teatox tee ja/või pärast hommikusööki klaas vett värske sidruniviiluga, et hommik algaks energiliselt.

VAHEPALAD

Magustoit: puuvili koos seemnete ja kvaliteetsete pähklitega või puuviljakokteil (hakitud puuviljad) kanepiseemnetega.

Värske salat: jääsalat, tomat, kurk, päevalille- või mungoavõrsed, kastmeks ekstra virgin kvaliteetne oliiviõli ning natuke sidrunimahla või balsamico kastet. Tugevama toidu saamiseks lisa keedetud või konserveeritud aedube, seeni või tofut.

Granaatõuna- ja rukolasalat: rohkesti rukolat, kirsstomateid, granaatõunaseemneid, melonit või mangot.

Magustoit: granaatõunaseemned ja mangotükid (viimased võib asendada meloniga).

Seesamisalat (kahele): purk konserveeritud kikerherneid, 2 hakitud sellerivart, 6 peenikeseks hakitud marineeritud artišokisüdamikku, 6 vart hakitud rohelist sibulat, 1 spl seesamiseemneid, 1 tl seesamiõli (sobib ka oliiviõli), poole sidruni mahl.

LÕUNA- JA ÕHTUSÖÖGID

Kinoa-aedviljahautis: punane sibul, küüslauk ja porgand pannil kergelt kuumutada. Lisada brokoli, porru ja paprika, maitsestamiseks kuivatatud ja külmutatud ürdisegu (parim on oma aias kasvanud ürtidest, aga sobib ka lihtsalt orgaaniline maitseroheline). Kui aedvili on pehme, aga veel krõmpsuv, lisada keedetud kinoa, kaunistuseks ja maitseks peale rohelist sibulat ja tilli.

Riis ubade ja aedviljadega: keedetud basmati riis, konservoad, praetud porgand, sibul ja küüslauk. Võib lisada ka muid meelepäraseid aedvilju või külmutatud aedviljade segu.

Fenkoli ja basmati riisi pilaff seentega: kuumuta pannil kookosrasv, lisa sibul, fenkol ja seened ning kuumuta, kuni need on poolpehmed. Seejärel lisa keedetud riis, keedetud rohelised läätsed ning hauta keskmisel kuumusel. Lõpuks lisa sidrunimahl, petersell ja värskelt jahvatatud must pipar. Serveeri segusalatiga.

Läätsesupp punaste läätsedega
Kõrvitsaga: kõrvits, punased läätsed, varsseller, porgand, küüslauk. Keeda poolpehmeks. Külmutatud spinat lisa valmis supile ja püreesta.
Porgandiga: punased läätsed, porgand, seller, sibul ja küüslauk. Keeda, maitsesta, lisa maitseroheline ning püreesta.

Täidetud paprika: prae küüslauk ja sibul, lisa riivitud porgand ning seejärel täisterariis ja paprikatükid. Täida paprika saadud seguga ning küpseta ahjus. Samalaadselt võib küpsetada ka täidetud suvikõrvitsat, lisades näiteks seeni või aedube.

Angela Lingi läätsesalat: 2 keskmist keedukartulit, 5 rohelise sibula vart, peotäis spinatilehti, ¼ pikka kurki, 4-5 kirsstomatit, 0,5-1 dl keedetud rohelisi läätsi, 1 tl sidrunimahla, ürte, linaõli. Tükelda komponendid. Spinatilehed rebi väiksemateks tükkideks, sega kõik kokku ja maitsesta. Võib üle puistata hakitud peterselli- või naadilehtedega, samuti lisada kõrvitsaseemneid.

Marika Blossfeldi värviline odrasalat: keedetud odrakruubid, kollane ja roheline suvikõrvits, kurk, erinevat värvi paprikad, punane sibul, sibulapealsed ja till. Soovi korral võib lisada söödavaid lilleõisi – saialill, kress, võilillenupud jm. Kastmeks sega sidrunimahl, oliiviõli, sool ja pipar. Keeda odrakruubid, prae läbi suvikõrvitsatükid, haki teised komponendeid ja sega kõik kokku.

Pärast õhtusööki sobib ideaalselt joogiks Teazy õhtutee, mille tulemusena kiireneb ainevahetus. Võib juua ka teisi teesid või sooja vett ingveri- ja sidruniviiludega.

TOORSUPID

Kõrvitsapüreesupp: toores kõrvits, sellerivarred, küüslauk, maitsetaimed ja sool. Blenderda kuuma keedetud veega.

Gazpacho supp: 3 lehtkapsalehte, punt basiilikut, 3 suurt tomatit, 2 sellerivart, punane paprika, suur avokaado, ühe laimi mahl, tass kuuma vett. Blenderda.

Tai supp: suur avokaado, ühe laimi mahl, 3 küüslauguküünt, 6 lehtkapsalehte, mille varred on eemaldatud, ½ tl jahvatatud kurkumit, väike tükk värsket ingverijuurt, 2 tassi kuuma vett. Blenderda.

Toorsuppide kõrvale sobib orgaanilisest rukkijahust leivaviil aedviljapasteediga.
Kaalulangetamine ning tervislik elustiil ei pea olema vaid porgandi ja kapsa närimine. Tee sellest teekonnast maitseterikas elamus!

Kasutatud allikas: toitumisteraapia.ee

Kui soovid regulaarselt teadmisterohkeid artikleid lugeda ning saada tervislikke ideid söögivalmistamiseks, siis liitu meie uudiskirjaga!