Kui oluline on tegelikult toidu läbinärimine?

Kaalulangetaja mõtleb tihti, mida ning kui palju süüa. Enamasti juba teatakse, et oluline pole mitte kalorite hulk, vaid loeb toitainete energiaväärtus. Samuti mõistetakse, kui oluline on ainevahetuse kiirendamine. Siiski on olukordi, kus kaalulangetamine on raskem, kui esmapilgul tundus. Põhjust ei osata leida, sest toidulaud on hoolikalt valitud ning liigutakse piisavalt.

Pöörame tähelepanu seedimisprotsessi algusele. Esimene ja kõige olulisem etapp toidu seedimises on mälumine. Süljes on alfa-amülaas – ensüüm, mis lõhustab tärklist. See on põhjus, miks leiva mälumisel tunneme suus magusat maitset – tärklise lagunemisel tekib glükoos. Natuke on süljes ka lingvaal-lipaasi ehk rasvu lagundavat ensüümi, kuid valke suus veel ei lagundata.

Kogu toit tuleb korralikult läbi närida. Nii aitame järgmistel seedimises osalevatel organitel oma tööd teha. Eriti oluline on see seedeprobleemide korral. Mõnedel juhtudel ongi toidu korralik mälumine ja süljega segamine kõik, mis vaja, et vaevused kaoksid. Korralik mälumine on oluline ka seetõttu, et see annab seedekulgla alumistele osadele aegsasti signaali end toidu vastuvõtmiseks korda seada.

Juhul, kui inimene uhab mälumata toidu veega, või mis veel hullem – piima või mahlaga – lihtsalt alla, jääb seedimise ülioluline esimene etapp lihtsalt ära. Lisaks sellele lahjendab toidu allaloputamise vedelik maomahla, see aga pärsib seedekulgla edasist võimet toitu seedida. Vesi tuleks juua kas umbes pool tundi enne või mõni aeg pärast sööki, siis kui tekib janu (seedemahlade eritumine nõuab vett).

Seega tuleks leida aega eine nautimiseks ning jälgida, et toit saaks korralikult süljega kokku ja läbi näritud. Sinu seedesüsteem tänab Sind selle eest!

Kasutatud allikas: toitumisteraapia.ee

Kui soovid regulaarselt teadmisterohkeid artikleid lugeda ning saada tervislikke ideid söögivalmistamiseks, siis liitu meie uudiskirjaga!