Üldtuntud toitumisalased müüdid ja Teazy neid murdmas

Üldtuntud toitumisalased müüdid ja Teazy neid murdmas

Teazy võttis kätte ning uuris välja, et kuidas siis ikkagi on nende teada-tuntud tõdetega.

*Müüt nr. 1: munad on ebatervislikud.

Avalikkusest tulev info munade suure kolesterooli sisalduse ning südamehaiguste omavahelise seose kohta on siiski väär. Munad, need on ülitervislikud! Tuleb tõdeda tõsisasja, et munad hoopiski tõstavad veres head kolesterooli, mis ei mõjuta südametööd. Munad sisaldavad rikkalikult väärtulikke toitaineid ning antioksüdante ning aitavad kaasa kaalu langetamisel.

Teazy järeldus: sööge mune ning nautige oma tervislikku ja imekaunist keha.

 

*Müüt nr. 2: madala rasvasisaldusega tooted on tervislikud.

Kui päris toidust eelmadada kõik rasvained, nagu meie tänapäevane trend seda pooldab, ei jää heast maitsest midagi järgi. Selleks aga, et seda kehva maitset kaotada, lisatakse toitudesse kõikvõimalikke muid aineid, nagu kunstlikud magusained. Üheks levinumaks aga on aspartaam, mille ohutuse kohta tervisele ilmub teadusajakirjades pidevalt vastuolulisi väiteid.

Seega Teazy järeldus siinkohal: madala rasvasisaldusega tooted on ebatervislikud. Põhjuseks lisatud magusainete ohtlikkus tervisele ning kõrgtöötlemise teel kaotatud toitainete väärtus.

 

*Müüt nr. 3: kõrge rasvasisaldusega toit teeb paksuks.

See tundub meile täiesti iseenesest mõistetavana, et süües kõrge rasvasisaldusega sööke, võtame kaalust juurde. Kuid vaatamata sellele, et rasvas on pea kaks korda rohkem kaloreid kui süsivesikutes ja valgus, et tee see meid siiski paksuks.

Viimased uuringud on aga näidanud, et toit mis sisaldab rohkelt nii süsivesikuid kui ka rasvu teeb paksuks, kuid mitte söögid kus on ainuüksi palju rasva. Põhjuseks just see, et süües rasvarikast toitu püsib täiskõhutunne kauem, ning kokkuvõttes on tarbitav kalorite arv väiksem, kui seda tehes koos süsiveskuterikka toiduga.

Teazy järeldus: kõrge rasvasisaldusega toite ei tohiks absoluutselt peljata. Vähem süsiveskuid ning selle võrra rohkem toiduaineid, mis pole töödeldud rasvaeemalduse eesmärgiga, st. puhast toitu!

*Müüt nr. 4: suhkur on kahjulik tänu seal sisalduvatele „tühjadele kaloritele”.

Me kõik oleme kuulnud suhkru kahjulikust toimest tänu seal sisalduvatele „tühjadele kaloritele”, kuid asi on siin kohal siiski tõsisem. Tänu suhkru kõrgele fruktoosisisaldusele, toob see kaasa kiire kaalutõusu ning ainevahetushäired. Kui nüüd lühidalt lahti seletada siis, fruktoos metaboliseeritakse maksas rasvaks ning väljutatakse verre VLDL osakestena , mis toob omakorda kaas triglütseriidi ja kolesterooli tõusu. Samuti tingib insuliini ning lepitiini resistentsuse. Kõik see on aga omakorda hüppelauaks ülekaalulisusele ja diabeedile.

Tuleb täheldada ka suhkru narkootilist toimet, mis väljendub suurema vajaduse näol selle järgi.

Teazy järeldused: suhkru kahjulik toime ei väljendu vaid „tühjades kalorites”, vaid ka selle laastavas toimes ainevahetusele ning kogu kehale. Vähem suhkurt ning rohkem tervist!

*Müüt nr. 5: süsivesikute vaene toit on tervisele kahjulik.

Siiani on meile räägitud, et madala rasvasisaldusega ning kõrge süsivesikute sisaldusega toit viib meid soovitud kaalukaotuseni. Nüüdseks on aga tulemused näidanud, et see ei toimi. Seevastu aga dieedid, mis sisaldavad madalat süsivesikute tarbimist toovad endaga kaasa: 1) keha rasva langemise, kuna madala süsivesikutega toitumise puhul võib süüa niipalju kui vajatakse; 2) alandab märkimisväärselt vererõhku; 3) alandab veresuhkurt ning aitab vähendada diabeedi sümptomeid; 4) seda dieeti on kergem pidada, kuna ei pea piire kalorite tarbimisel ning seega ka pole pidevat näljatunnet.

Teazy järeldused: madala süsivesikute sisaldusega dieedid on kergemad, tervislikumad ning ainevahetusele hästi mõjuvad. Kõik rõõmsalt dieedile!

*Müüt nr. 6: suure omega-6 rasvhapete sisaldusega tooted on meile väga kasulikud.

Polüküllastunud rasvhappeid on palju erinevaid liike, ning mitte kõik pole meile kasulikud. Tuleks pidada aga silmas seda, et meie keha vajab omega-3 ja omega-6 rasvahappeid teatud vahekorras. Tänapäeval on meil võimalus pääseda ligi omega-6 rasvhapetele kergemini kui kunagi varem, sest poelettidel on lademetes erinevaid töödeldud toiduõlisid. Uuringute tulemused näitavad aga ,et ainult omega-6 rasvhappeid sisaldavad toiduainete söömine võib põhjustada südamehaigusi.

Teazy järeldus: sööge nii omega-3 kui ka omega-6 rasvahappeid sisaldavaid toite, sest just kehas olev pöluküllastumata rasvahapete tasakaal on see, mis garateerib meile tervise. Oluline on tarbida just töötlemata, puhast toitu.

 

*Müüt nr. 7: mitmed väiksemad toidukorrad päevas viivad ainevahetuse kiirenemisele.

Lugenud erinevaid artikleid avastasime, et väitel „toidukordade arv päevas mõjutab ainevahetust” pole tõepõhja all. Erinevad uuringud on näidanud, et inimeste vahel kes söövad teatud koguse toitu päeva jooksul jaotatuna paljudeks söögikordadeks ning nende kes söövad sama koguse vaid paari söögikorraga pole märgata praktiliselt mitte mingeid erinevusi.

Saab isegi väita, et vahepealne paastumine ning pikem vahe söögikordada vahel teeb meile head. Just nendel vaheperioodidel käivitub meie rakkudes autofaagiaks nimetatud protsess, mis puhastab meid ladestunud jääkainetest.

Teazy järeldus: pole tõestusi, et tihedad ning väiksemad toidukorrad päevas on meile kasulikumad. See-eest aga oleks mõningane paastumine meile kõigile vaid kasulik just selleks, et jääkained rakkudest eelmaldada.